tag:blogger.com,1999:blog-4271545818493795894.post3869374562634086461..comments2023-07-15T19:18:30.682+03:30Comments on نشریه جهان نوین: طناب دارjahanenovin@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/08232940659133715432noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4271545818493795894.post-34068075503549276262010-09-29T00:17:15.727+03:302010-09-29T00:17:15.727+03:30با سلام
در سطر زیر
به طناب دار گفتم:
ز میان کسان...با سلام<br />در سطر زیر <br />به طناب دار گفتم: <br />ز میان کسانی که<br />احتمالا بعد از «ز میان» واژه «آن» افتاده است:<br />ز میان آن کسانی که <br />شعر تأمل انگیزی است.<br />من از موضع مولدین نظر دیگری دارم.<br />ما وارثین و توسعه دهندگان هومانیسم و فلسفه روشنگری هستیم.<br />و لذا خوب و بد را مثل ایدئالیست ها و متفکران مذهبی تعریف نمی کنیم.<br />بدی و خوبی ـ بر خلاف نظر سعدی و حافظ و امثالهم ـ امری طبیعی، بنیادی، خداخواسته و مقدر نیست، بلکه امری اکتسابی و اجتماعی است و لذا از سوی طبقات مختلف بطرز متفاوت و چه بسا متضادی تعریف می شوند.<br />اگر چنین است، پس حزب کمونیست ویتنام حق داشت که مجرمین سیاسی را به جای کشتار، تربیت کرد.<br />اگرچه قبل از پیروزی و برای پیروزی به کشتار دشمن دست می زد.<br />دیالک تیک رفتار ما چنین است.<br />از برزین مهرآذر شعری در نوید نو دیدم که همین مضمون و محتوا را دارد: او هم داری از سپیدار می سازد.<br />نفی فیزیکی مخالفین پیشرفت پس از پیروزی نیروی های پیشرفت اجتماعی نه لزومی دارد و نه با هومانیسم مولدین دمساز است.<br />انسان ـ در فلسفه روشنگری که یکی از منابع مارکسیسم است ـ تقسیم ناپذیر است.<br />انسان را به هیچ بهانه ای نمی توان به خوب و بد، عالی و پست طبقه بندی کرد.<br />هرکس بنا بر شیوه زیست خود می اندیشد و عمل می کند.<br />سرمایه دار که سرمایه دار مادرزاد نیست، او هم محصول شرایط اجتماعی معینی است.<br />پس از تحول مناسبات تولیدی سرمایه داری می تواند و باید تجدید تربیت شود و به زندگی شرافتمندانه آغاز کند.<br />قتل دشمن به تحکیم مواضع مولدین لطمه می زند، لطمه هم زده است.Anonymousnoreply@blogger.com