دوشنبه، اردیبهشت ۱۹

اخبار کارگری فروردین و اردیبهشت 1390

- كيان تاير 
- پتروشيمي ماهشهر 
- كارخانه پاك وش  
- در اثر تحریم های جهانی، دومین کارخانه طلای کشور تعطیل و ۵۵۰ کارگر آن بیکار شدند  
- مجتمع پتروشيمی تبريز 
- دو شرکت ساختمانی در آبادان  
- شرکت مخابرات راه دور شیراز 
- نساجی مازندران   
- شرکت ذوب و فلزات ابهر  
- شركت ”ناز نخ قزوين“  
 

كيان تاير


۸۰۰ کارگر کارخانه ”کيان تاير“ روز يکشنبه ۵ ارديبهشت برای چندمين مرتبه در برابر ساختمان رياست جمهوری اجتماع و اعتراض کرده‌اند. به کارگران کيان تاير پس از تعطيلات نوروزی گفته شده بود که کارخانه تا سوم ارديبهشت تعطيل مي‌شود تا تکليف بودجه لازم برای خريد مواد اوليه يا امکان واگذاری کارخانه به بانک سپه روشن شود. اما کارگران پس از ۲۰ روز تعطيلي، روز سوم ارديبهشت ماه در مراجعه به کارخانه متوجه شده‌اند که مواد اوليه تهيه نشده و مسئولان شرکت نيز برای پاسخگويی به سوالات آنها در محل حضور ندارند.

کارگران کيان تاير پس از اين، تصميم به تجمع در برابر نهاد رياست جمهوری گرفتند و نمايندگان خود را نيز به وزارت صنايع فرستادند. آنان در اين تجمع ۴ ساعته، شعارهايی چون ” کار، حقوق، اعتراض، حق مسلم ماست“ و ”کارگر گرسنه منتظر جواب است“ سر داده‌اند. در اين مدت کسی از مسئولان نهاد رياست جمهوری به ديدار کارگران نيامده اما وزارت صنايع به آنان وعده داده که حقوق معوقه يک‌ماه و نيم گذشته آنان را به حسابشان واريز کند. مسئولان وزارت صنايع همچنين گفته‌اند که بودجه‌ای ۲۸ ميليارد تومانی برای راه‌اندازی دوباره کارخانه و پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران در هيات وزيران به تصويب رسيده است.

پتروشيمي ماهشهر

اعتصاب كارگران پتروشيمي ماهشهر از دوشنبه 22 فروردین آغاز شد. كارگران پتروشيمي اميركبير هم با تجمع در خیابان، اعتصاب خود را آغاز کردند. عمده ترین خواسته کارگران و سایر کارکنان قراردادی، حذف پیمانکار و طرف قرارداد شدن مستقیم با خود شرکت بود. همزمان با این اعتصاب، کارکنان شرکت ”بوعلی” نیز به آنها پیوستند. چند ساعت بعد، كارگران پتروشیمی ”تندگویان” و اروند نیز دست از کار كشيدند.

24 فروردین، مديران و مسولان پس از شنیدن حرفها و خواسته های کارگران، سعي كردند كه با تهديد كارگران را به سر كار خود برگردانند و بعد از ديدن ايستادگي كارگران، حربه دادن وعده و وعید را در پیش گرفتند. آنها قول دادند كه وضعیت غذا و سرویس بهبود يابد.

اما خواسته ي اصلي كارگران، حذف پیمانکاری‌ها و رسمي شدن كارگران پيماني بود. وعده و وعيد و تهديد و دستگيري و ارعاب كارگران، سبب شد كه برخي از كارگران به سر كار برگردند. اما كارگران امير كبير و ايران ژاپن، همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند. 28 فروردین، کارگران به اتقاق خانواده های شان، جلو شرکت اجتماع كردند.

در نهایت، اعتصاب ۱۱ روزه ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام، با مهلت سه ماهه به کارفرما برای برچيده شدن شرکت‌های پيمانکاری و قراردادهای دسته‌جمعی به پايان رسيد.

كارخانه پاك وش

بحث تعديل نيرو در کارخانه پاك وش که پس از پايان تعطيلات نوروزی مطرح شده بود، با خواباندن ۳ خط توليد و اخراج ۱۰۰ کارگر به مرحله اجرا درآمده است. کارفرمای ”پاک‌وش“ ابتدا در نظر داشت با کمترين حقوق قانونی اقدام به اخراج کارگران کند، اما پس از مقاومت آنان، ناچار شد کارگران رسمی را با دادن ۵ ماه و کارگران قراردادی را با دادن ۱۰۰ روز از سطح آخرين دستمزد به ازای هر سال سابقه کار، راضی به ترک کار خود کند.

در اثر تحریم های جهانی، دومین کارخانه طلای کشور تعطیل و ۵۵۰ کارگر آن بیکار شدند

همزمان با افزایش بی‌رویه قیمت طلا در بازار، کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق دره تکاب در جنوب آذربایجان غربی تعطیل و فعالیت آن متوقف شد.

مدیر عامل این کارخانه علت این تعطیلی را شکستگی یکی از قطعات اصلی کارخانه طلا اعلام نمود .وي با اشاره به ضرورت تعمیر اساسی و یا خرید قطعه جدید خاطر‌نشان ساخت در شرایط فعلی و به علت وجود برخی تحریم‌ها و نیاز به خرید قطعه آسیب دیده از کشورهای خارجی فعالیت کارخانه حداقل به مدت چهار ماه متوقف خواهد شد.وي اعلام كرد كه 30درصد كارگران به طور موقت بيكار خواهند شد. در حالي كه به گفته کارگران این کارخانه، بیش از ۹۵ درصد کارگران و کارکنان این کارخانه شغل خود را از دست داده اند و فعالیت کارخانه طلای اق دره تکاب بکلی متوقف شده است.

مجتمع پتروشيمی تبريز

کارگران مجتمع پتروشیمی تبریز نیز در روزهای انتهایی سال گذشته میزبان تجمعات و اعتراضات نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از کارگران بوده است.

آنگونه که خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده بود، از روز پنجشنبه دوازدهم اسفند، حدود ۱۸۰۰ کارگر پيمانکار مجتمع پتروشيمی تبريز به قراردادی نشدن خود از سوی مديران اين مجتمع دست به اعتراض زده بودند

کارگران مجتمع پتروشيمی تبريز همچنين خواستار افزايش دستمزد متناسب با رشد تورم و افزايش قيمت کالاها و خدمات و برخورداری از امکانات رفاهی و بيمه بوده اند.

دو شرکت ساختمانی در آبادان

روز دوشنبه، ۱۴ فروردین نیز ده‌ها کارگر اخراجی دو شرکت ساختمانی در آبادان جهت بازگشت به کار در مقابل درب پالایشگاه این شهر تجمع کرده بودند که یورش عوامل حراست و نیروی انتظامی به تجمع کنندگان را در پی داشت

این تجمع در پی آن صورت گرفته که مسئولان پالایشگاه آبادان اخیرا در راستای تعدیل نیرو اقدام به تصفیه حساب با برخی کارگران کرده بود. کارگران فضای سبز، کارگران قسمت تعمیرات و خدمات و هم چنین برخی از رانندگان که با شرکت‌های پیمانی در پالایشگاه آبادان کار می‌کنند، بین سه تا شش ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و علیرغم وعده‌های وزارت نفت و مقامات مسئول، هنوز حقوق این کارگران پرداخت نشده است.

شرکت مخابرات راه دور شیراز

بيش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت مخابراتی راه دور ايران در شيراز روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه در اعتراض به عدم اجرای مصوبات دولت برای مکم ۱۵ ميليارد تومانی به اين واحد صنعتی و پرداخت نشدن ۲۰ ماه حقوق خود در فاصل ساختمان استانداری فارس تا سازمان صنايع و معادن اين استان راهپيمايی کردند و شعارهاي زير را سر دادند: ”زندگی، معيشت حق مسلم ماست“ ، ”مصوبات دولت اجرا بايد گردد“ و ”۲۰ ماه حقوق کارگر پرداخت بايد گردد“.شرکت مخابراتی راه دور ايران از ۲۰ ماه قبل تاکنون و پس از واگذاری به بخش خصوصی به دليل مشکلات مالی دچار بحران شده است.

نساجی مازندران

جمع كثيری از كارگران نساجی مازندران طی دو روز متوالی درمقابل نساجی طبرستان تجمع کرده بودند. در اين تجمع اعتراض‌آميز كه با حضور عده كثيری از كارگران انجام گرفته بود بازنشستگان كارخانه گونی‌بافی نيز حضور داشتند.

تعدادی از اين بازنشستگان اظهار داشتند: عليرغم وعده‌های مديران سابق گونی‌بافی اين عده با پرداخت حق بيمه خود كه بايد از طريق كارفرما اقدام مي‌شد از جيب خود وزن و بچه‌های‌مان پرداخت نموديم به اميد اينكه كارفرما به تعهد خود عمل نمايد ولی تاكنون نسبت به سنوات گذشته ما هيچ‌گونه اقدامی انجام نگرفته است. كارفرمای جديد زير بار نمی‌رود و اعتقاد براين دارد كه سنوات اين عده مربوط به كسانيست كه كارخانه را واگذار نموده‌اند. در حالي كه يكی از شرايط واگذاری اين كارخانه به سرمايه‌گذار جديد پرداخت ديون كارگران اين كارخانه می‌باشد كه بايد كارفرمای جديد نسبت به پرداخت اين ديون اقدام نمايد.

شرکت ذوب و فلزات ابهر

۲۰۰ نفر از کارگران شرکت ذوب و فلزات ابهر نیز که ۱۶ ماه است حقوقی دریافت نکرده اند، در چند روز گذشته در اعتراض به این امر در مقابل فرمانداری ابهر دست به تجمع زده اند.

یکی از کارگران معترض در این باره گفت: از حدود ۷ ماه پیش با مراجعه فرمانداری، استانداری زنجان، دادگاه و دفتر نماینده مردم ابهر و خرمدره خواسته خود را مطرح کرده ایم اما تا امروز جواب قانع کننده ای دریافت نکرده ایم.

شركت ”ناز نخ قزوين“

صدها تن از كاركنان شركت ”ناز نخ قزوين“ نیز با تجمع در مقابل مجلس طی دو روز متوالی نسبت به عدم دريافت حقوق خود اعتراض كردند. يكي از تجمع كنندگان در اين باره گفت كه ما چهارده ماه است هيچ حقوقي از شركت ”ناز نخ قزوين“ دريافت نكرده‌ايم و تمام شكايت‌هاي ما به اداره بيمه بي نتيجه مانده است.

هیچ نظری موجود نیست: