یکشنبه، بهمن ۲۴

اخبار کارگری دی و بهمن 1389

کشته و زخمی شدن کارگران در ایران خودرو

موافقت مدیرعامل ایران خودرو با خواست کارگران برای ایجاد تشکل

مدیر منابع انسانی ایران خودرو از کار برکنار شد

مدیریت ایران خودرو مسئول مستقیم مرگ کارگران

برگزاری مراسم یاد بود کارگران خاتون آباد در سنندج، مهاباد و کامیاران

کارگران بولیوی حذف یارانه ها را با شکست رو به رو کردند

دولت الجزایر نیز در مقابل اعتراض به حذف یارانه ها عقب نشست



کشته و زخمی شدن کارگران در ایران خودرو
نیمه شب 6 بهمن 1389، بیش از بیست تن از کارگران ایران خودرو، بر اثر برخورد کامیون با آنها، کشته و زخمی شدند. از ساعت 12 شب تا  5 صبح روز 6 بهمن، بین کارگران ایران خودرو و حراست کارخانه درگیری بوده است.

واقعه به این صورت روی داد که یکی از کارگران شرکتی شیفت شب را، که در قسمت حمل و نقل داخل کارخانه کار می کرد، با وجود بیماری مجبور به کار کردند. این کارگر پس از این که با حال ناخوش خود چند سرویس کار کرد، حدود ساعت 11 و نیم شب با خودرو خود به کارگرانی که برای زدن کارت ساعت در محل کارت ساعت جمع شده بودند، زد و 8 نفر از آنان را کشت و 13 نفر را زخمی کرد. پس از این حادثه، مسئولان کارخانه بلافاصله جنازه ها را با آمبولانس از محل حادثه جمع کردند. اما کارگران، جنازه یکی از کارگران کشته شده را، که سر از تن اش جدا شده بود، از دست آنان  گرفتند و با روی دست گرفتن جسد همکار خود در داخل کارخانه، با شعار ”مرگ بر نجم الدین“ (مدیر عامل ایران خودرو) تظاهرات کردند.

در پی این حرکت، بین کارگران و نیروهای حراست درگیری ایجاد شد. حراستی ها ابتدا کارگران را از کارخانه بیرون کردند، اما بعد که دیدند کارگران در بیرون کارخانه تظاهرات می کنند، درها را بستند و مانع پیوستن کارگران داخل به کارگران بیرون کارخانه شدند. کارگران چند تن از مدیران را کتک زدند. تجمع و تظاهرات کارگران، هم در داخل و هم در بیرون کارخانه، توسط نیروهای ضدشورش، که بلافاصله از تهران و کرج و جاهای دیگر به محل کارخانه آورده شده بودند، سرکوب شد و کارخانه ایران خودرو به محاصره کامل نیروهای ضدشورش در آمد. به سرویس هایی که کارگران شیفت صبح را به کارخانه می آورده اند، گفته شد که آنها را به خانه های شان برگردانند، زیرا کارخانه تعطیل است و عزای عمومی اعلام شده است.

مدیریت ایران خودرو شیفت صبح روز 6 بهمن 1389 را تعطیل اعلام کرد. سرویس های حمل و نقل، کارگران را از نیمه راه به خانه های شان بازگرداندند. کارگران شیفت بعد از ظهر، با سرویس به کارخانه رفتند، اما دست به اعتصاب زدند و تولید را به طور کامل متوقف کردند. مدیریت کارخانه که دریافت کارگران شیفت شب هم همین کار را خواهند کرد، این شیفت را هم تعطیل اعلام کرد. به این ترتیب، آن روز در سه شیفت، هیچ خودرویی در ایران خودرو تولید نشد.

يکي دیگر از کارگران حادثه ديده ايران خودرو، که در بيمارستان آتيه بستري بود نیز، روز جمعه 9 بهمن، درگذشت.


موافقت مدیرعامل ایران خودرو با خواست کارگران برای ایجاد تشکل
پنج شنبه 7/11/89 در تجمع چند هزار نفری کارگران ایران خودرو در محل حادثه، کارگران 27 مورد از خواست های خود را به مدیرعامل ایران خودرو دادند و از او خواستند به آنها جواب دهد. اگرچه مدیر عامل برای پاسخ تا 15 اسفند مهلت خواست، اما در همان جا با بسیاری از این خواست ها موافقت کرد. یکی از این خواست ها، ایجاد تشکل بود.


مدیر منابع انسانی ایران خودرو از کار برکنار شد
به دنبال گسترش دامنه اعتراضات کارگران ایران خودرو طی روزهای گذشته و خواست آنها مبنی بر محاکمه عاملان کشتار کارگران، مدیرعامل برای کاهش اعتراضات کارگران، طی حکمی، مجید باقری جوزانی مدیر منابع انسانی ایران خودرو را از کار برکنار کرد.

باقری یکی از عاملان مدیریت ایران خودرو برای مهار کارگران ایران خودرو طی سالهای گذشته بود. وی قبلا مدیر حراست ایران خودرو بود و بعدها برای کنترل بیشتر کارگران ایران خودرو، بعداز اعتصاب 10تیر 1385 مدیر منابع انسانی ایران خودرو شد.


مدیریت ایران خودرو مسئول مستقیم مرگ کارگران
سرهنگ محسن مهرایی، رئیس پلیس ترافیک شهری اداره راهنمایی و رانندگی، در گفت و گو با ایسنا جزئیات بیشتری را درباره حادثه مرگبار ایران خودرو اعلام کرد. مواردی که این کارشناس ترافیک اعلام کرده به شرح زیر است:

1-راننده کامیون حدود دو سال قبل در اثر سانحه ای دچار ضربه مغزی شده بوده، در طول شبانه روز دارو مصرف می کرده و هنگام حادثه به علت مصرف دارو حالت طبیعی نداشته است.

2- راننده، کارت سلامت ندارد. اعتبار کارت سلامت او در اردیبهشت 1389 تمام شده بوده و پس از آن تمدید نشده است.

3- راننده، گواهی نامه پایه یک رانندگی ندارد؛ شرط لازم رانندگی با کامیون کمپرسی ده تُن داشتنِ گواهی نامه پایه یک است.

4- کامیون، فاقد برگ معاینه فنی بوده است.

5- کامیون ساخت سال 1980 است، یعنی 31 سال از عمر آن می گذرد و به همین دلیل، از رده خارج است.

6- کارفرما، یعنی پیمانکاری که با ایران خودرو قرارداد داشته که ضایعات تولید را در داخل کارخانه جا به جا کند، به رغم اطلاع از تمام موارد بالا، راننده را مجبور به کار کرده است.

7- کارفرما شیفت کاری راننده را 12 ساعته کرده است و این در حالی است که طبق آیین نامه حمل بار و مسافر ساعات کار روزانه رانندگان نباید بیش از 8 ساعت باشد.

8- حراست ایران خودرو، به رغم اطلاع از عبور کارگران از محل تصادف در زمان تعویض شیفت، هیچ گونه محدودیتی برای تردد وسایل نقلیه در این زمان ایجاد نکرده است.

 مدیریت ایران خودرو باید به پرسش های زیر جواب دهد :

الف- چرا با چنین پیمانکاری قرارداد بسته است؟

ب- چرا هیچ نظارتی بر کار این پیمانکار نداشته است؟

پ- چرا حراست کارخانه در شب حادثه، مسیر عبور کارگران در زمان تعویض شیفت را ایمن نکرده است؟

ت- چرا به رغم آن که قبلا نیز در این محل حوادثی رخ داده است و به همین دلیل، کارگران خواستار احداث روگذر برای عبور خود شده بوده اند، مدیریت هیچ اقدامی برای ایمن کردن این محل نکرده است؟


برگزاری مراسم یاد بود کارگران خاتون آباد در سنندج، مهاباد و کامیاران
روز جمعه 8 بهمن 1389 به مناسبت یاد بود کشتار کارگران مس خاتون آباد شهر بابک در استان کرمان، که در سال 1382 به وقوع پیوست، اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در میان جمعیت زیادی از کوهنوردان سنندج به پخش تراکت و بیانیه کمیته در سال یاد این کارگران پرداختند که با استقبال گرم کوهنوردان، مواجه گردید.

به همین مناسبت، مراسمی نیز در دامنه آبیدر (حومه شهر سنندج) توسط جمعی از اعضای این کمیته و کارگران و فعالان کارگری برگزار گردید. مراسم با خواندن سرود انترناسیونال، سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر آغاز شد. سپس یک دقیقه سکوت به یاد کارگران جان باخته خاتون آباد اعلام شد. برنامه با سخنرانی یکی از حاضران در مورد وضعیت طبقه کارگرایران و نابرابری های موجود، ادامه یافت و بر اهمیت تلاش برای ایجاد همبستگی طبقاتی در بین کارگران، تاکید شد. در انتها نیز بیانیه این کمیته به مناسبت یاد بود کشتار کارگران خاتون آباد خوانده شد. با خواندن شعرهایی با مضامین کارگری توسط دو نفر از شرکت کنندگان، این مراسم به پایان رسید.

به همین مناسبت، مراسم مشابهی نیز روز 4 بهمن 1389 در مهاباد و کامیاران برگزار شده بود.

در دی ماه سال 13۸۲ حدود ۲۰۰ نفر از کارگران مجتمع ذوب مس خاتون آباد شهر بابک در استان کرمان، با پایان گرفتن کار ساختمانی و اجرایی این مجتمع از کار اخراج شدند. کارگران در اعتراض به این اقدام، همراه خانواده‌های‌شان دست به تحصن زدند و در روز شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۲ پس از نه روز تحصن و نتیجه نگرفتن مذاکرات‌شان با مسئولین، اقدام به بستن جاده خاتون آباد- شهر بابک نمودند. نیروی انتظامی با اعمال خشونت، کارگران و خانواده‌های‌شان را پراکنده کرد.

همان روز، کارگران و خانواده های شان، در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند. اما این بار نیروهای امنیتی و انتظامی، با استفاده از هلی‌کوپتر به سرکوب کارگران پرداخته و تجمع آنها را به گلوله بستند که به زخمی شدن تعداد زیادی از کارگران و کشته شدن چهار کارگر به نام‌های ریاحی، جاویدی، مهدوی، مومنی و دانش آموزی به نام پورامینی منجر شد.


کارگران بولیوی حذف یارانه ها را با شکست رو به رو کردند
هم زمان با اجرای طرح حذف یارانه ها در ایران، دولت بولیوی نیز به اجرای این طرح اقدام کرد و در گام نخست یارانه سوخت را حذف کرد و قیمت آن را حداقل هفتاد درصد افزایش داد. اما مردم بولیوی و در راس آنان طبقه کارگر این کشور، در مقابل هجوم دولت ساکت ننشستند. جوانان به خیابان ها آمدند و با وجود سرکوب پلیس، به اعتراض و تظاهرات علیه گرانی قیمت سوخت پرداختند.

از سوی دیگر و مهم تر از تظاهرات، رانندگان اعتصاب کردند و نانواها نیز دست از کار کشیدند. دولت برای مقابله با اعتصاب نانواها، به ارتش متوسل شد و برای پخت نان، از نانوایی های پادگان ها استفاده کرد. اما اعتصاب نانواها چنان گسترده بود که اعتصاب شکنی دولت را با شکست رو به رو کرد.

موج دوم اعتصاب ها و راه پیمایی های کارگری قرار بود از روز دوشنبه 3 ژانویه 2011 (14 دی 1389) آغاز گردد. اما دولت در مقابل طبقه کارگر عقب نشست و قیمت سوخت را دوباره به حال سابق درآورد.

قابل توجه است که اعتراض ها و اعتصاب های کارگران بولیوی در حالی صورت گرفت که دولت اعلام کرده بود دستمزدها را بیست در صد افزایش خواهد داد و قیمت آب و برق و تلفن را ثابت نگه خواهد داشت. اما به رغم این وعده های دولت، کارگران بولیوی متحدانه دست به مبارزه زدند و با اتحاد و همبستگی و اعتصاب علیه هجوم سرمایه به سطح معیشت خود، دولت سرمایه داری را به عقب نشینی وادار کردند.


دولت الجزایر نیز در مقابل اعتراض به حذف یارانه ها عقب نشست
دولت الجزایر در مقابل اعتراض مردم به حذف یارانه ها، عقب نشینی کرد. هم زمان با اجرای طرح سرمایه دارانه و ضدکارگری حذف یارانه ها در ایران تحت عنوان ”هدفمندکردن یارانه ها“، این طرح در الجزایر به نیز اجرا گذاشته شد.

روز پنج شنبه 16 دی 1389 مردم الجزایر به خیابان ها آمدند و به افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند آرد و روغن و شکر در اثر حذف یارانه های دولتی اعتراض کردند. پلیس الجزایر برای سرکوب مردم معترض، اقدام به پرتاب گاز اشک آور و تیراندازی کرد. گفته می شود که چند تن از مردم معترض در این تیراندازی کشته شده اند.

دولت الجزایر یک شنبه 19 دی در مقابل مبارزه مردم عقب نشینی کرد و اعلام نمود که طرح  حذف یارانه ها را اجرا نخواهد کرد و قیمت کالاهای اساسی را افزایش نخواهد داد. این، دومین پیروزی طبقه کارگر در مقابل طرح سرمایه دارانه هجوم به سطح معیشت مردم از طریق حذف یارانه ها، در عرض دی ماه 1389 است.

----------------------------
منابع خبری این شماره:
کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری، سایت افق روشن

هیچ نظری موجود نیست: