جمعه، شهریور ۲۶

آن سوی خبرها

++کارکنان مرکز اطلاعات تلفن 118 شرکت مخابرات کرمانشاه در اعتراض به کاهش حقوق و دستمزدهای خود مقابل استانداری کرمانشاه تجمع کردند. به این افراد گفته شده که حقوق‌شان از این ماه نصف خواهد شد، هرکس می خواهد بماند و هر که نمی‌خواهد برود. (روزنامه شرق 2 مرداد)

--شهر هرت که میگن کجاست؟

++حدود 100 نفر از کارگران یک شرکت راه سازی به نام “نام ­آوران“ در اعتراض به تعویق 9 ماه حقوق خود، روز یکشنبه سوم مرداد دست از کار کشیدند. این کارگران چند روز پیش از این هم در مقابل دفتر این شرکت تجمع کرده بودند که با گرفتن وعده دریافت دو ماه حقوق به تجمع خود پایان دادند. (روزنامه شرق 4 مرداد)

--این هم از نتایج فقدان تشکیلات است که وعده خشک و خالی می‌تواند کارگران را به خانه بفرستد.

++کارگران لوله سازی خوزستان که 600 نفر هستند 15 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. این کارگران در روز 3 مرداد در مقابل ساختمان دادگستری راه‌پیمایی کرده و نسبت به دیرکرد در پرداخت حقوق اعتراض داشتند. کارگران می‌گویند از نظر تولید و فروش مشکلی نیست. اما عدم ثبات مدیریت و مساله مالکیت این کارخانه موجب بروز مشکلات شده است. کارگران این کارخانه سال‌هاست که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. (روزنامه شرق 4مرداد)

--چاره‌ای جز ایجاد تشکل های مستقل کارگران نیست.

++به گزارش مدیریت کل آمارهای اقتصادی اداره آمار بانک مرکزی، در دو ماه اول امسال دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی نسبت به ماه مشابه سال گذشته کمتر از 5درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت خرده فروشی گوشت قرمز 31.4 درصد و قیمت قند و شکر حدود 50درصد نسبت به دوره مشابه پارسال رشد داشته است. (روزنامه آرمان 7 مرداد)

--همین خود دلیل عدالت پیشگی است.

++آقای وزیر کار بیش از شش میلیون بیکار را فاقد تخصص و بی­حال می داند. به نوشته روزنامه‌های 11مرداد وزیر کار و امور اجتماعی گفته که بیکاران حال کار کردن ندارند. قبلا هم ایشان گفته بود وزارت کار متولی اشتغال و بیکاری نیست. (نقل به مضمون)

--آقای وزیر باید یافته های علمی !!! خود را از جامعه کارگری و شرح وظایف وزارت کار را تالیف کرده و در دانشگاه‌ها تدریس کند وگرنه این همه دانش زنده به گور می‌شود.

++بنا به اخبار روزنامه‌های دوشنبه یازدهم مرداد کارگران 1.5درصد بیش از سال پیش طعم تلخ بیکاری را می چشند. رشد 1.5درصدی بیکاری در شرایطی اتفاق افتاده که هنوز در ابتدای راه حذف یارانه هستیم که آثار ویرانگر آن، گرانی مواد غذایی و از جمله گرانی نان، لبنیات و مواد پروتئینی را به ارمغان آورده است.

--راستی بیکاران پس از حذف کامل یارانه ها چگونه گذرانی خواهند داشت؟

++گرانی بالای 30درصدی مرغ و تخم­مرغ در شرایطی اتفاق افتاده که به نوشته روزنامه آرمان از قول معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی، با تولید بیش از یک میلیون و 650هزار تن گوشت مرغ، کشور در تولید گوشت مرغ به خودکفایی رسیده است. (روزنامه آرمان 6 مرداد)

--اگر نتیجه خودکفایی، گرانی مواد غذایی و دور از دسترس بودن آن برای زحمتکشان است، همان به که خودکفا نشویم.

++سرهنگ پاسدار اردشیر مقیم پور (با نام مستعار حسین بیژنی) مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، با انتقاد از سازمان تأمين اجتماعي و اداره کار اعلام کرد که حرفه رانندگي اتوبوس جزو مشاغل سخت و زيان‌آور است و رانندگان اتوبوس بايد 5 سال زودتر بازنشسته شوند.

--این رو میگن مدیر متعهد. البته بین خودمون باشه: این تعهد یه بوهایی می‌دهد. احتمالا فکر می‌کنند با این ترفندها می­توانند سایه‌ی بچه‌های سندیکا را از سر شرکت واحد اتوبوس‌رانی کم کنند!

++اضافه کار کارگران ایران خودرو و سایپا را قطع کرده­اند. به گزارش خبرگزاری کار ايران، کارگران ايران خودرو با اعتراض به اين روند چنين مي‌گويند: ”توليد شيفت اول ”ال نود“ تعطيل شده و توليد ”ايران خودرو ديزل“ بيش از يک ماه است که متوقف شده است.“

مجيد باقري‌خوزانی، معاون منابع انسانی گروه صنعتی ايران خودرو، علام کرده است: ”اهتمام هوش‌مندانه کارکنان ايران خودرو برای صرفه‌جويی در مصرف انرژی باعث محدود شدن اضافه کار شده است.“

--بله دیگر وقتی صرفه­جویی از تولید مهم­تر است، شاید هم لازم باشه برای صرفه جویی در مصرف انرژی، کل صنعت تعطیل شود و همه کارگران اخراج شوند.

++به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از یک نماینده مجلس، قرارگاه خاتم الانبیا (از شرکت­های وابسته به سپاه پاسداران) از این پس در پروژه های زیر صد میلیارد تومان وارد نمی­شود.

--بیخود نیست که به قرارگاه خادم الاغنیا معروف شده است.

++به نوشته‌ی روزنامه‌های 14 مرداد، اسداله عسگراولادی، مقام برجسته اتاق بازرگانی و برادر دبیرکل سابق موتلفه، اعلام کرده که ثروت او نسبت به ثروتمندان کشور مثل ارزن است در مقابل تپه. با این حال وی گفته که به میلیاردر بودنش افتخار می­کند.

--باز هم خدا پدر ایشان را بیامرزد که ماسک خودش را کنار زد و با وفاداری به ارزش‌های جاری و ساری سرمایه‌داری (پول)، ارزش‌های خودش را تعریف کرد.

++به گزارش ایلنا، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران گفت: ”تعداد کارگران فصلی طی یک سال اخیر بیشتر شده است. متاسفانه عدم فعالیت مفید کارخانه های کوچک تجاری در شهرک های صنعتی و آزاد شدن نیروی کار در این شهرک ها، به تعداد کارگران فصلی سرگردان در سر چهارراه ها اضافه کرده است.“

--کلمه و ترکیب‌های تازه:
آزاد شدن نیروی کار= اخراج کارگران
کارگران فصلی سرگردان= کارگران بیکار جویای کار
سر چهار راه­ها= پاتوق‌های کارگران غیر متشکل.

++استفاده ناتو از بمب های حاوی اورانیوم در عراق، امکان تولد توزاد سالم را تا سه نسل منتفی کرده است. دکتر منجد عبدالباقی، از کارشناسان وزارت علوم و فناوری عراق، با اشاره به­وجود 100 نقطه آلوده به بقایای بمب‌های ریخته شده در عراق، تاکید کرد: ابتلا به سرطان در جنوب عراق، طی سال‌های آتی تدریجا به مرکز و شمال کشور توسعه پیدا می‌کند.

--سرطان حداقل آلودگی دموکراسی پیشنهادی امریکا و ناتو به کشورهای منطقه است.

++دکتر ژانت مهجوری، متخصص زنان و زایمان در گفت­وگو با ایلنا، نسبت به افزایش و عوارض سقط جنین غیرقانونی و بارداری ناخواسته در میان گروه سنی 18 و 19 سال هشدارداد. وی گفت اغلب افرادی که برای سقط جنین مراجعه می­کنند دختران و زنانی هستند که به دلیل فقر مالی و از روی ناچاری، به عقد موقت تن داده­اند.

--چشم سینه­چاکان و مبلغان ازدواج موقت روشن.

++در آتش ­سوزی پتروشیمی خارک 4 کارگر جان باختند. به گزارش ایلنا، این پتروشیمی که متعلق به بخش خصوصی است، در 18 مرداد دچار آتش­سوزی شد. هم­چنین در آتش­سوزی ناشی از انفجار پتروشیمی پردیس در عسلویه 5 نفر کشته شده و یک نفر به­شدت مجروح شد. به گزارش روزنامه آرمان 14 مرداد، فاز دوم این پتروشیمی هفته قبل از این انفجار رسما افتتاح شده بود. اگر مرگ‌های ناشی از عدم رعایت موازین ایمنی توسط سرمایه‌داران درکارگاه‌ها مورد تحقیق بی‌طرفانه‌ی قضایی قرار گیرد و به­هیچ گرفتن جان زحمتکشان، قتل عمد تلقی شود، احتمال تکرار این فجایع کاهش می­‌یابد.

--اما اگر بی­طرفی قضایی دیدید، سلام ما را هم برسانید.

++به نوشته روزنامه آرمان 14 مرداد، یک کارگر اخراجی در ایالت کنتیکات امریکا طی تیراندازی 8 نفر را کشت و پس از آن اقدام به خودکشی کرد.

--قابل توجه آنان که امریکا را قبله و بهشت خوشبختی می‌دانند.

++وزیر آموزش و پرورش در گفت­وگو با ایلنا اعلام کرد:“هیچ مدیری حق دریافت شهریه از دانش­آموز را ندارد“

--لازم به یادآوری است که نام شهریه به همیاری تغییر یافته است و آن را از اولیای دانش‌آموز می‌گیرند نه از خود دانش‌آموز.

++در مجلس شورای اسلامی، پس از رد لایحه لغو قرارداد موقت، اقدام دیگری علیه کارگران در حال تدوین است. این طرح که یک فوریت آن به تصویب مجلس رسیده، بر آن است که سن مشمولین دریافت بیمه بیکاری را افزایش و مبلغ آن را نسبت به سابق کاهش دهد. در این طرح هم­چنین، شرط داشتن مهارت و ثبت‌نام در کاریابی‌ها و داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه، برای مشمولین دریافت بیمه بیکاری الزامی شده است. هم­چنین حداکثر زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری از 50 ماه به 40 ماه کاهش یافته است. در صورت تصویب نهایی این طرح، رقم دریافتی بیمه بیکاری، که 55درصد کل دریافتی کارگر را شامل می‌شد، به 30درصد حداقل دستمزد برای مجردان و 40درصد حداقل دستمزد برای متاهلان، کاهش خواهد یافت. (نقل از روزنامه آرمان 14 مرداد)

--تصویب این طرح، چه چیزی را به نمایش می­ گذارد؟ واکنش کارگران چه خواهد بود؟

++سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:“سه چهارم درآمد مردم صرف اجاره مسکن می شود.“

--با توجه به تعیین حداقل حقوق مصوب 303 هزار تومانی، حساب کنید یک خانواده 4نفره کارگری، از چقدر رفاه!!! برخوردارند؟؟

++مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به واگذاری آستارا و فریدون­کنار به بخش خصوصی گفت: بندرهای چمخاله و کیاشهر هم تا پایان سال باید واگذار شود. (روزنامه شرق 20مرداد)

--با وسعتی که واگذاری عرصه‌های عمومی به بخش خصوصی پیدا کرده، بعید نیست که به زودی واگذاری اکسیژن موجود در هوا هم به بخش خصوصی به اطلاع عموم برسد.

++خبرگزاری مهر در گزارشی از سالنامه آماری کشور اعلام کرد از سال 80 تا 87 سرانه مصرف گوشت قرمز 7 کیلو کاهش داشته است. بر اساس آمار فائو، سرانه مصرف گوشت در امریکا 45کیلو، استرالیا 40 کیلو و کانادا 32 کیلو است. سرانه مصرف گوشت در خانوارهای شهری در ایران، معادل 14.5 کیلو گرم است. (شرق 20 مرداد)

--به عبارت صحیح­تر، خانواده­های بیشماری در ایران، سفره‌های­شان همیشه از گوشت خالی است.

++به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران قراردادی کارخانه نوشابه سازی ساسان، پس از 5 ماه اخراج دسته­جمعی هنوز موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده­اند. کارگران اخراجی می­ گویند کارفرما نیروی جایگزین را با حداقل حقوق و حذف ناهار و سرویس استخدام، کرده است. (شرق 20 مرداد)

--سوءاستفاده سرمایه داری از عدم تشکیلات کارگری، شرایط را بدتر از این هم می­کند.

++همایش ایرانیان خارج از کشور 80 میلیارد تومان هزینه داشته است. مریم بهروزی با اعلام این رقم گفت: دیوان محاسبات و مجلس باید پی­گیری کنند تا مشخص شود با چه نیتی، این هزینه از جیب ملت پرداخت شده است. (آرمان19 مرداد)

--این پرسش خانم بهروزی، که دستی هم بر آتش دارد، عجیب است. خب با همان نیتی که هزینه‌های بزرگ‌تر از این، از جیب مردم پرداخت می‌شود.

++وزیر امور اقتصاد و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری اعلام کرد: آزاد سازی قیمت­ ها آغاز شده است. (آرمان 19 مرداد)

--این کلمه ”آزاد“ هم عجب گرفتاری شده. هرچه که قرار است گران شود و فشار مضاعف بر مردم وارد آید، این کلمه را بر آن می­ افزایند . اقتصاد آزاد، قیمت آزاد، بازار آزاد، دانشگاه آزاد، منطقه آزاد، ... امیدواریم دیگر بر این مجموعه اضافه نشود، وگرنه امکان همین تنفس خشک و خالی هم از محرومین گرفته می‌شود.

++جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور می‌گوید: ”خبرنگاری یک شغل مقدس است و مقدس‌تر از این شغل نداریم.“
سردار رادان گفت:“ نباید به هر فردی اجازه داد وارد حرفه خبرنگاری شود. (شرق 18 مرداد)

--چه لزومی دارد خبرنگار از وقایع جامعه عکس و خبر تهیه کند. تنها کسانی باید به این شغل مقدس اشتغال داشته باشند که کاری به واقعیات جامعه ندارند، وگرنه به همان بلایی مبتلا می­شوند که بیشتر خبرنگاران نفوذی به این حرفه مبتلا شدند.

هیچ نظری موجود نیست: