دوشنبه، اردیبهشت ۱۹

هدفمندي يارانه‌ها و دانشجويان

غذاي دانشجويي دردانشگاه هاي دولتي با ژتون هاي 175 توماني در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد. به گفته ي رئيس صندوق رفاه دانشجويان اكنون براي هر وعده غذايي حداقل 1250 تومان يارانه تعلق مي‌گيرد در حالي كه به عنوان مثال براي يك وعده ناهار مبلغ 1700 تومان هزينه مي‌شود. ولي انگار بعد از اين دانشجويان با هدفمندي يارانه‎ها حق انتخاب غذاي باكيفيت (به گفته‌ي ايشان) را خواهند داشت.

مطابق با طرح تاك كه در راستاي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها قرار است اجرا شود براي دانشجويان وام تغذيه در نظر گرفته شده است كه بعد از فارغ التحصيلي بازپرداخت مي‌شود. در اين طرح 6 نوع غذاي متفاوت براي دانشجويان فراهم مي‌شود، گفت: دانشجو در طرح تاك حق انتخاب دارد و مباني قيمت غذاها نيز همان 1700 تومان خواهد بود كه البته بر اساس نوع و كيفيت غذا از 900 تومان تا 2100 تومان متغيير است . در طرح تاك براي هر وعده غذايي بين 450 تا 540 تومان به دانشجويان اختصاص مي‌يابد كه اين ميزان براي دانشجويان روزانه براي 5 وعده غذايي و براي دانشجويان خوابگاهي تا 14 وعده غذايي در هفته در نظر گرفته شده است.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان در تشريح بيشتر اين طرح اعلام كرد: دانشجويان روزانه اگر از تمام ظرفيت در نظر گرفته شده استفاده كنند بايد مبلغ 370 هزار تومان كه در نهايت به صورت وام در اختيار آنها قرار گرفته بود بعد از پايان تحصيلات بازپرداخت كنند و اين مبلغ براي دانشجويان شبانه نيز تا 3 برابر افزايش مي‌يابد. برای دانشجویان ساکن خوابگاه که 14 وعده غذایی در هفته دریافت می کنند هر وعده از 450 تا 540 تومان متغیر خواهد بود. ظاهرا اين طرح در چند دانشگاه به صورت آزمايشي در حال اجراست.

رابطه نرخ غذا و فارغ التحصیلی

معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چندی پیش بخشنامه ای را به دانشگاه ها ابلاغ کرد که در آن دانشگاه ها موظف می شدند نرخ غذا را برای دانشجویان سنواتی جدا از آن چیزی در نظر بگیرند که به دانشجویان واجد شرایط اختصاص داده می شود. دانشجویانی که مدت زمان قانونی تحصیلی شان در دانشگاه به اتمام رسیده و مشغول گذراندن دوره های سنوات تحصیلی خود هستند نمی توانند از تسهیلات رفاهی همانند غذای یارانه ای دانشگاه با نرخ 175 تومان همانند سایر دانشجویان استفاده کنند. در حالي كه دانشجویان سنواتی به علت داشتن کارت دانشجویی و عدم تسویه حساب، دانشجوی دانشگاه به شمار می آورند و می توانند از غذای 175 تومانی استفاده کنند. در حال حاضر اين مساله بيشتر به نظر مسولان دانشگاه برمي‌گردد. برخی از روسا و معاونان دانشگاه های کشور معتقد هستند در صورتیکه تسهیلات رفاهی را از دانشجویان سنواتی سلب کنیم، آنها نسبت به اتمام دوران تحصیل خود زودتر اقدام می کنند.

به عنوان مثال دانشگاه کردستان، تنها تا ترم 9 به دانشجویان سنواتی اجازه استفاده از غذای 175 تومانی را می دهد. معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی همدان نیز اعلام کرد: تنها خوابگاه از دانشجویان سنواتی دانشگاه بوعلی گرفته شده است اما غذای آنها با همان نرخ مصوب صندوق رفاه یعنی 175 تومان ارائه می شود.

جدول نرخ غذای دانشجویان سنواتی 12 دانشگاه کشور ردیف نام دانشگاه نرخ غذایی که به دانشجویان سنواتی ارائه می شود:

1- شهید چمران اهواز بدون کارت تغذیه حدود هزارتومان
2- فردوسی مشهد با نرخ 175 تومان
3- سمنان ناهار 800 و شام 600 تومان
4- صنعتی اصفهان از سال آینده اعمال می شود، در سال جاری 175 تومان
5- سیستان و بلوچستان اعلام نشد، قیمتها با ارفاق همراه است
6- یاسوج با نرخ حدود 500 تومان
7- خلیج فارس سنواتی نداریم، فرقی با سایر دانشجویان ندارد.
8- بیرجند با نرخ 175 تومان
9- ارومیه با نرخ 175 تومان
10- صنعتی شاهرود هزار تومان
11- دانشگاه کردستان با نرخ 175 تومان
12- دانشگاه بوعلی همدان با نرخ 175 تومان

وگذاري خوابگاه هاي دانشگاه به بخش خصوصي

ظاهرا تنها راه حل مشكل خوابگاه دانشجويان واگذاري خوابگاه‌هاي دانشجويي به بخش خصوصي است. و قرار است اين طرح ظرف 5 سال آينده محقق شود . رئيس صندوق رفاه دانشجويان با بيان اينكه در همين مسير اجاره‎بهاي خوابگاه‎ها نيز واقعي‌تر خواهد شد، اضافه كرد: افزايش هزينه براي دانشجويان در اجراي اين طرح متناسب با قوانين موجود خواهد بود اما در همين زمينه وام خوابگاه نيز به دانشجويان اختصاص مي‌يابد كه براي 5 دهك اول جامعه معادل 70 تا 100 درصد ميزان اجاره‎بها خواهد بود.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان در خصوص ميزان افزايش اجاره‎بهاي خوابگاه‌هاي دانشجويي نيز اظهار داشت: پيش‎بيني ما اين است كه بر اساس استانداردهاي لازم نهايت هزينه اجاره‎بهاي خوابگاه دانشجويي 70 هزار تومان خواهد بود كه البته بعد ازبرنامه 5 ساله محقق مي‌شود.

اتحادیه شرکت تعاونی خوابگاه داران غیردولتی ایجاد شد
رئيس صندوق رفاه دانشجويان از سوی دیگر با توجه به کافی نبودن تعداد خوابگاههای موجود باید خوابگاههای جدید ساخته شوند که در این میان ساز و کار مشخصی وجود نداشت و پس از مدت های زیادی، اتحادیه شرکت تعاونی خوابگاه داران غیردولتی ایجاد شد و ساز و کار نظارت بر این خوابگاهها نیز تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: استانداردهای ساختمانی، اجاره بها، بخش های فرهنگی و ورزشی در خوابگاهها بر اساس آیین نامه های تدوین شده در اختیار این افراد قرار گرفت و از سوی دیگر برای آنها تسهیلات ویژه بانکی نیز تدارک دیده شد. پس از پیگیری های به عمل آمده هیئت دولت مصوبه ای داشت که بانک مرکزی را موظف کرد که برای ساخت و خرید خوابگاههای دانشجویی در وزارتخانه های علوم و بهداشت تسهیلات بانکی با نرخ سود 4 درصد داده شود و 8 درصد دیگر نیز برعهده معاونت راهبردی باشد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: این وام باعث تشویق آنها می شود اما به طور عملی ساخت خوابگاهها تا سال 91 محقق می شود. از سوی دیگر خوابگاه داران غیردولتی صرفاً با عضویت در این شرکت تعاونی می توانند در بخش واگذاری خدمات فعالیت کنند.

مرادیان درباره استانداردی که برای خوابگاه داران خصوصی تعریف شده گفت: سرانه هر دانشجوی خوابگاهی 10 متر تعریف شده که برای ساخت خوابگاه در سال 90 برای 120 هزار دانشجو، 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

هیچ نظری موجود نیست: