شنبه، دی ۴

اخبار کارگری آذر 1389

قطعی شدن مرگ معدنچیان مدفون شده در معدن هجدک کرمان

اطلاعيه كانون نويسندگان ايران درباره بازداشت فريبرز رييس‌دانا

اطلاعيه كانون مدافعان حقوق كارگر درباره دستگيري فريبرز رييس دانا

پایان اعتصاب غذای خشک رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

تعلیق از کار و احضار به دادگاه همایون جابری، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد

دیوان عدالت اداری، اخراج علی نجاتی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران هفت تپه را تایید کرد

قطعی شدن مرگ معدنچیان مدفون شده در معدن هجدک کرمان

پس از گذشت ۵ روز از ریزش معدن زغال‌سنگ هجدک کرمان و مدفون شدن ۳ معدنچی در عمق ۶۰۰ متری، یکی از کارشناسان سازمان نظام مهندسی استان کرمان، از قطعی شدن مرگ کارگران خبر داد.

معدن زغال‌سنگ هجدک واقع در شهرستان راور استان کرمان، ظهر سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ریزش کرد و ۴ معدنچی آن در عمق ۶۰۰ متری، مدفون شدند. جسد یکی از معدنچیان در ساعات اولیه حادثه پیدا شد.

روز شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹، اسماعیل نجار استاندار کرمان از اعزام اکیپ‌های امداد و نجات به محل ریزش معدن خبر داده و گفته بود که امدادگران به محل ریزش نرسیده‌اند: ”متاسفانه اکیپ‌هایی که برای امداد اعزام شده بودند در مسیر دچار سانجه شده اند. دو نفر از امداد گران در سانحه تصادف دچار صدمات جسمانی شده‌اند و هم اکنون در یکی از بیمارستان‌های کرمان بستری هستند. دیشب نیز یک اکیپ جدید به منطقه اعزام شده است.“

سال قبل، حادثه مشابهی در همین معدن اتفاق افتاده بود و طی آن، تعدادی از معدنچیان جان خود را از داده بودند. از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا به‌حال بیش از ۲۰ کارگر، هنگام کار در معدن‌های زغال‌سنگ استان کرمان کشته شده‌اند که ۱۲ کارگر تنها در حادثه معدن ”بابنیزو“ کشته شدند. در سال ۱۳۸۸ نیز حداقل ۲۱ کارگر هنگام کار در معادن زغال‌سنگ استان کرمان، به علت حوادث مختلف جان خود را از دست داده‌اند.

اطلاعيه كانون نويسندگان ايران درباره بازداشت فريبرز رييس‌دانا

مردم آزاده!
دكتر فريبرز رييس‌دانا، اقتصاددان، نويسنده، مترجم و عضو هيئت دبيران كانون نويسندگان ايران نيمه‌شب ۲۷ آذر با يورش مأموران لباس‌شخصي به منزلش دستگير شده است.

در كشوري كه به‌تازگي ”نماينده‌“اش در كميسيون حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرده‌ است ايران آزادترين كشور جهان است، اقتصادداني را ظاهراً به اتهام اظهارنظر درباره‌ي ”طرح تعديل اقتصادي و حذف يارانه‌ها“ كمتر از دو ساعت پس از مصاحبه بازداشت مي‌كنند، تني چند از روزنامه‌نگاران را از محل كار خود مي‌ربايند، وكيلي را به اتهام دفاع از متهمان سياسي به بند مي‌كشند و مرگ تدريجي او از گرسنگي را با بي‌اعتنايي نظاره مي‌كنند، كارگري را كه جرمي جز دفاع از حقوق صنفي و سنديكايي ندارد ماه‌ها در زندان نگاه مي‌دارند و . . .

كانون نويسندگان ايران، كه به حكم منشور خود آزادي بيان را حق بي‌چون‌وچراي هر شهروند ايراني، بي هيچ حصر و استثنا، مي‌داند خواهان آزادي بي‌ قيد و شرط فريبرز رييس‌دانا و همه‌ي زندانيان سياسي و عقيدتي ديگر است.

اطلاعيه كانون مدافعان حقوق كارگر درباره دستگيري فريبرز رييس دانا

نيمه شب شنبه 27 آذر 89، ماموران امنيتي با ورود به منزل فريبرز رييس دانا،‌اقتصاددان ، يار ديرين كانون مدافعان حقوق كارگر، به بازرسي منزل مسكوني و ضبط كامپيوتر و دست نوشته هاي وي مبادرت كرده، و پس از يك ساعت او را بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل كردند.

اين دستگيري چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه رييس دانا در اقدامي شجاعانه اعلام كرده بود كه اجراي هدفمند سازي يارانه ها فشردن گلوي كارگران و زحمتكشان و حمله همه جانبه به سفره ي خالي آنان است.

دستگيري وي بيانگر آن است كه حمله كنندگان به سفره ي خالي مزدبگيران و كارگران مي خواهند اعلام كنند كه هيچ گونه اعتراضي را تحمل نخواهند كرد وبا ايجاد فضاي قبرستاني مي خواهند هر گونه اجحافي را بر مردم روا دارند.

كانون مدافعان حقوق كارگر ضمن حمايت همه جانبه از نظرات قاطع اين اقتصاددان دردفاع از زندگي كارگران وزحمتكشان، خواهان آزادي بي قيد وشرط و فوري اوست. رييس دانا هيچ جرمي جز بيان خواسته هاي كارگران و زحمتكشان مرتكب نشده است. زبان و قلم گوياي او خواسته هاي واقعي ميليونها انسان زحمتكشي است كه در زير خط فقر زندگي مي كنند.

كانون مدافعان حقوق كارگر بار ديگر هشدار مي دهد كه نشان دادن قدرت به كارگران و زحمتكشان ودستگيري روشنفكران مدافع آنان مشكلات مردم مارا نه تنها حل نخواهد كرد بلكه بر شدت وحدت آن خواهد افزود وكارگران و زحمتكشان و مردم تحت ستم را در مسير احقاق حقوق از دست رفته خود مصمم تر خواهد كرد.

پایان اعتصاب غذای خشک رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

دادگاه انقلاب، به جای بررسی مراحل آزاد کردن رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مستقیما پرونده وی را برای محاکمه در دستور کار قرار داد. رضا شهابی را در صبح روز یکشنبه 28 آذرماه به دادگاه انقلاب واقع در خیابان معلم منتقل کردند تا دادگاهش تشکیل شود.

رضا شهابی، کارگر زندانی در بند 209 زندان اوین، اعلام کرد با توجه به جریان افتادن بررسی پرونده اش و به ویژه نظر به درخواست های مکرر جنبش کارگری از وی، از شامگاه روز یکشنبه 28 آذرماه، پس از نه روز اعتصاب غذای خشک، به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد، اما چنانچه در بررسی پرونده اش و صدور حکم آزادیش اخلالی ایجاد شود، او مجددا دست به اعتصاب غذا خواهد زد. رضا از تمامی کسانی که از وی حمایت کرده اند، تشکر کرده و خواسته است سلام وی را به همه آنان ابلاغ کنند.

به دلیل بیش از 6 ماه حبس و فشارهای روحی و جسمی بر رضا، اکنون اوضاع جسمی او بسیار وخیم شده است و علاوه بر درد دندان، کمر و کتف و درد در دست چپ به دلیل آرتوروز، دچار معده درد نیز شده است.

تعلیق از کار و احضار به دادگاه همایون جابری، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد

روز شنبه 20 آذر ماه، فعال سندیکایی همایون جابری، توسط حراست شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، تحت عنوان غیبت غیر موجه ( 13 روزی که در بازداشت وزارت اطلاعات به سر برد و تنها به جرم همراهی کردن همسر همکارش آقای غلامحسینی، دستگیر شده بود) از کار تعلیق شد.

آقای جابری از زمان آزاد شدن از زندان، که با قید وثیقه 10 میلیون تومانی بود، به محل کار خود بازگشت، ولی حراست شرکت واحد در ادامه کار وی کارشکنی نمود. او چند بار به حراست اداره مرکزی احضار شد، تا اینکه روز شنبه از ادامه کارش ممانعت به عمل آوردند. همزمان حراست شرکت واحد با شایعه پراکنی در سطح شرکت، مبنی براینکه آقای جابری خود اقدام به بازخرید نموده است، قصد دارد تا از تبعات اعتراضات احتمالی در شرکت واحد جلوگیری نماید.
حراست شرکت واحد در یک فرافکنی دیگر به آقای جابری اعلام کرده است که دستگیری سال گذشته او در روز جهانی کارگر را به عنوان غیبت غیر موجه محسوب خواهد کرد و به این خاطر علیه او اقدام به پرونده سازی جدیدی خواهد نمود.

از طرفی دیگر بدون احضار کتبی و بصورت تلفنی، به همایون جابری اطلاع داده شد که روز دوشنبه 29 آذر ماه در شعبۀ 1 دادگاه انقلاب کرج مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. او به دلیل همراهی کردن همسر همکارش آقای غلامحسینی به اداره اطلاعات کرج، دستگیر و 13 روز در بازداشت آنها قرار داشت که با وثیقه 10 میلیون تومانی آزاد گردید.

در حال حاضر، 6 فعال دیگر سندیکای شرکت واحد نیز در بازداشت به سر می برند:
منصور اسانلو، ابراهیم مددی، رضا شهابی، غلامرضا غلامحسینی، علی اکبر نظری و مرتضی کمساری.


دیوان عدالت اداری، اخراج علی نجاتی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران هفت تپه را تایید کرد

علی نجاتی کارگر و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، که 22 ماه پیش در پی بازداشت توسط نیروهای امنیتی از کار اخراج شده بود، روز شنبه 27 آذرماه 89 دادنامه دیوان عدالت اداری، مبنی بر تایید حکم اخراج خود را دریافت نمود.

علی نجاتی که پس از صدور حکم اخراج توسط هیات تشخیص و سپس هیات حل اختلاف اداره کار شوش، شکایت نامه ای به دیوان عدالت اداری در تهران تسلیم کرده بود، پس از 14 ماه معطلی و در حالی که در تمام مدت 22 ماهی که اخراج شده است، هیچ گونه حقوق بیکاری دریافت نکرده و نتیجتا در شرایط سخت معیشتی گذران زندگی نموده، اکنون نیز تاییدیه حکم اخراج خود را توسط دیوان عدالت اداری دریافت نموده است.

این در حالی است که نامبرده، در پی اخراج خود، ابتدا به هیات تشخیص اداره کار شهرستان شوش شکایت برده بود، اما در اقدامی که حتا خارج از قوانین مرسوم اداری است، اداره کار به جای بررسی شکایت نجاتی، خود راسا اقدام به صدور حکم اخراج وی کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: