شنبه، دی ۴

برگزاری مراسم اعتراضی به مناسبت روز دانشجو در چند دانشگاه ایران


دانشگاه امیرکبیر: تجمع و درگیری
همانند سال گذشته، دانشگاه امیرکبیر شاهد تجمع خودجوش و بیش از ۵۰۰ نفری دانشجویان به مناسبت روز دانشجو بود. صبح روز شانزدهم آذر حدود ۵۰ نفر از فعالین دانشجویی پلی تکنیک به این دانشگاه ممنوع الورود شده بودند. همچنین درهای دانشگاه توسط نیروهای امنیتی و پلیس محاصره شده و رفت و آمد دانشجویان توسط این نیروها نیز کنترل می شود.
تعدادی از کلاس های درس نیز به مناسبت این روز تعطیل شده بود. در این تجمع دانشجویان شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند و سرود یار دبستانی خواندند. این تجمع با درگیری های پراکنده با نیروهای بسیج، حراست و انتظامات دانشگاه همراه بود. در این تجمع دانشجویان تجمع کننده قصد نمایش دادن عکس مجید توکلی، دانشجوی در بند این دانشگاه را داشتند که با حمله نیروهای بسیجی همراه شد.

دانشگاه آزاد قزوین: تجمع هزار نفری دانشجویان

تجمع اعتراضی شانزدهم آذر، در دانشگاه آزاد قزوین با حضور بیش از هزار نفر از دانشجویان از میدان قلم این دانشگاه آغاز شد. از همان ابتدا حضور نیروهای امنیتی و بسیج هر لحظه گسترده تر می شد و آنها اقدام به تهدید و فیلمبرداری از دانشجویان نمودند. دانشجویان با خواندن سرود ”یار دبستانی“ و دادن شعارهای ”اشکان ما نمرده“ و ”امیر ما نمرده“ یاد و خاطره این دو دانشجوی کشته شده را گرامی داشتند و نسبت به عدم محاکمه آمرین و عاملین این جنایت اعتراض کردند. از صبح نیروهای امنیتی و بسیج سعی داشتند با تهدید جلوی شکل گیری این تجمع را بگیرند که در نهایت دانشجویان با تعطیل کردن کلاس های نوبت دوم و با سر دادن شعارِ ” این آزاد ِ قزوینه، ذلت نمیپذیره“ به این تهدیدات جواب ِ درخوری دادند.

دانشگاه تهران : تجمع خودجوش دانشجویان در دانشکده فنی

در حالی مراسم انجمن اسلامی دانشگاه تهران در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد که دانشجویانی که موفق به حضور در سالن نشده بودند با تجمع مقابل سالن، اقدام به سر دادن شعار هایی همچون ”نصر من الله و فتح قریب ، مرگ بر این دولت مردم فریب“ ، ”دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد“ ، ”... کردند و دست به اعتراض زدند. در این مراسم دانشجویان همچنین سرود ”یار دبستانی“ را نیز بارها خواندند. این مراسم و تجمع در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی و پلیس حضور چشمگیری در اطراف دانشگاه داشتند. هم چنین نیروهای حراست از حضور فعالان دانشجویی به داخل دانشگاه جلوگری می کردند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اقدامی ابتکاری همزمان با روز دانشجو، هدایایی شامل تابلویی از تصاویر حمله به دانشگاه تهران و کوی دانشگاه در خرداد ۱۳۸۸ و تجمع های دانشجویی در ایام پس از انتخابات به دفتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، ارسال کردند.

دانشگاه علم و صنعت:
تجمع سکوت به یاد کیانوش آسا دانشجوی کشته شده  در حوادث پس از انتخابات

حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و به رغم حضور گسترده نیروهای حراست، بسیج و لباس شخصی ها، در پارک شهید آسا گرد هم آمدند و یاد و خاطره شهید دانشگاه علم و صنعت، مهندس کیانوش آسا را، گرامی داشتند. در اواخر تجمع یکی از دانشجویان سخنانی را در گرامی‌داشت کیانوش آسا و جنبش دانشجویی بیان کرد. تعدادی از نیروهای بسیج و حراست سعی کردند این دانشجو را از جمعیت دور کنند و با صدای بلند شروع به اهانت به کیانوش آسا کردند تا بتواند تجمع کنندگان را به واکنش وادارند، اما واکنش قاطبه دانشجویان به توهین کنندگان، دعوت به سکوت و آرامش بود.

دانشگاه صنعتی شیراز: ابتکار نافرمانی مدنی، تشکیل صف اعتراضی

دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز به پاس داشت روز دانشجو به بهانه صرف غذا، صف طولانی مقابل سلف سرویس دانشگاه ایجاد کردند. این مراسم در حرکتی خود جوش از چند روز قبل با شعار نویسی بر روی شیشه ها و آینه های خوابگاه و نصب پوسترهای مربوط به ١۶ آذر پشت درب اتاق ها آغاز شده بود که با واکنش حراست و انجام اقداماتی نظیر پاره کردن و برداشتن پوسترها و پاک کردن شعارها همراه بود. روز قبل از ١۶ آذر نیز تراکت هایی در سطح دانشگاه توزیع شده بود که ضمن دعوت به حضور در صف اعتراضی در روز دانشجو از دانشجویان خواسته بودند برنامه بسیج دانشجویی را در این روز تحریم کنند. این دعوت به تحریم برنامه بسیج، با استقبال و پاسخ مثبت دانشجویان مواجه شده و برنامه بسیج با حضور بسیار اندک دانشجویان برگزار شد.

دانشگاه شهید عباسپور: انتقادات صریح دانشجویان

انجمن اسلامی دانشگاه شهید عباسپور جلسه سخنرانی را با حضور معصومه ابتکار، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران، برگزار کرد. دانشجویان در این برنامه انتقادات صریح نسبت به سیاست های حاکمیت در سرکوب های انجام شده مطرح کردند. یکی از دانشجویان در این مراسم گفته بود: ”سال هاست می بینیم حرمت دانشجو و دانشگاه با امنیتی کردن فضا در آستانه ی ۱۶ آذر نادیده گرفته می شود. الان حدود ۵ نفر از کاندیداهای دفتر تحکیم وحدت را دستگیر کرده اند. متاسفانه به خاطر فشارهایی که وجود دارد انجمن اسلامی حاضر نشد در مورد این مسئله بحث کند و آن را بر روی بورد خود بزند. مسئله این است که اگر بخواهیم در این موارد سکوت کنیم، با عواقب ناگواری مواجه می شویم و به مشکل برمی خوریم. خانم شبنم مددزاده اسفندماه پارسال بازداشت شد و به ۵ سال حبس محکوم شد. اما به خاطر فضای موجود، دانشجویان دانشگاه تربیت معلم نتوانستند از ایشان حمایت لازم را بکنند. اصلاح طلبان خود از دفتر تحکیم وحدت که در سال ۷۶ از اصلاح طلبان حمایت کرد و از آقای علی افشاری که عضو این تشکل بود و در سال ۷۸ که به زندان افتاد، به راحتی گذشتند و از عزت الله ابراهیم نژاد حمایت نکردند.”

دانشگاه آزاد تبریز : درگیری دانشجویان با نیروهای امنیتی بر سر توزیع بیانیه

بنابر گزارش ارسالی، علیرغم جو شدید امنیتی حاکم در دانشگاه آزاد تبریز و تهدیدهای صورت گرفته، دو تشکل دانشجویی ”کانون وحدت دانشجویان“ و ”انجمن اسلامی دانشجویان“ این دانشگاه، بیانیه های جداگانه ای در گرامی داشت روز دانشجو و در اعتراض به شرایط خفقان حاکم بر کشور، به خصوص دانشگاه ها، و عدم صدور مجوز برای بزرگداشت روز دانشجو توسط تشکل های مستقل و منتخب دانشجویی، منتشر و در سطح این دانشگاه به صورت وسیعی توزیع گردید که این مسئله باعث درگیری میان دانشجویان عضو این تشکل ها با نیروهای امنیتی حاضر در دانشگاه شد.

دانشگاه سیستان و بلوچستان:
تجمع سکوت دانشجویان با شمعی در دست به یاد کشته شدگان

دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در روز ۱۶ آذر دست به تجمع اعتراضی آرام در مقابل سلف غذا خوری این دانشگاه زدند. در این تجمع که با سکوت برگزار شد، شرکت کنندگان با در دست داشتن شمع، یاد و خاطره دانشجویان کشته شده و همچنین دانشجویان در بند را گرامی داشته اند. در پایان یکی از دانشجویان برای جمع حاضر سخنرانی کرد و یاد دانشجویان زندانی و کشته شدگان پس از انتخابات را گرامی داشت و نسبت به سرکوب های موجود انتقاد کرد.

دانشگاه خواجه نصیر : تجمع در دانشکده مکانیک علی رغم جو امنیتی حاکم

جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در دانشکده مکانیک این دانشگاه دست به تحصن و تجمع اعتراضی زدند. در این تحصن که با سر دادن فریاد مرگ بر دیکتاتور همراه بود، دانشجویان سرود یار دبستانی را به صورت دسته جمعی خواندند.

این در حالی بود که جو دانشگاه خواجه نصیر از روز ۹ آذر، به علت برگزاری تجمعی به مناسبت سالروز زندانی شدن میلاد اسدی، به شدت امنیتی شده بود و نیروهای حراست از ورود برخی دانشجویان به دانشگاه جلوگیری کردند. نیروهای حراست و لباس شخصی از تجمع حتی گروه های ۲ نفره دانشجویان در صحن دانشکده برق جلوگیری می کردند.

دانشگاه آزاد اراک: تجمع دانشجویان مقابل دانشگاه

دانشگاه آزاد اراک که در ایام پس از انتخابات شاهد چندین تجمع بزرگ بود، هم زمان با روز دانشجو و به علت سفر احمدی نژاد به این شهر، بدون اعلام قبلی تعطیل شد. تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه که با درهای بسته دانشگاه مواجه شدند، در اعتراض به این مسئله مقابل در دانشگاه تجمعی ترتیب دادند که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد.

دانشگاه گیلان: تجمع دانشجویان

دانشجویان دانشگاه گیلان با تشکیل تجمع اعتراضی نسبت به شرایط موجود در کشور و فضای خفقان و سرکوب اعتراض کردند. بیش از ۳۰۰ نفر از دانشجویان با حضور در محوطه دانشگاه، به سر دادن شعارهایی از قبیل ”دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد“ و هم خوانی “یار دبستانی“ پرداختند. حضور نیروهای حراست و لباس شخصی در اطراف این تجمع چشمگیر بود.

دانشگاه بوعلی همدان: تجمع دانشجویان

دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز علی رغم محدودیت های فراوان گرد هم آمدند و به تکریم روز دانشجو پرداختند. دانشجویان معترض در جلوی درهای بسته شده توسط حراست به تجمع و خواندن سرود ”یار دبستانی“ و ”به لاله در خون خفته“ پرداختند. نیروهای حراستی تا نیمه های شب قبل از روز ۱۶ آذر اقدام به نصب دوربین های مدار بسته در دانشگاه کرده بودند.

دانشگاه بین المللی قزوین: تجمع آرام دانشجویان

دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین همگام با دیگر دانشگاه های کشور، مراسم روز ۱۶ آذر را علی رغم وجود جو بی سابقه امنیتی برگزار نمودند. در هفته های قبل دانشجویان این دانشگاه با صدور بیانیه ای در فراخوان برگزاری تجمع در روز ۱۶ آذر و سر دادن شعار های اعتراضی در خوابگاه های این دانشگاه به استقبال روز دانشجو رفتند. در روز ۱۶ آذر نیز چند صد تن از دانشجویان معترض این دانشگاه طبق فراخوانی که در روزهای گذشته منتشر شده بود، با تجمع آرام در صحن اصلی دانشگاه اعتراض خویش را به روند حاکم نشان دادند و خواستار ملغی شدن احکام اخراج و تعلیق ۱۵ تن از دانشجویان این دانشگاه شدند.

دانشگاه سهند تبریز: اعتراض دانشجویان به برنامه نمایشی مسئولین دانشگاه

صحن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی سهند تبریز شاهد فریاد و اعتراض نسبت به سخنان رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی بود. در حین این مراسم دانشجویان پلاکارد هایی با مضامین ”ستاره در پرونده = سهام عدالت دانشجو“ و ”روز دانشجو متعلق به کسانی است که خون شان ریخته شده، نه آنان که خونی را ریخته اند“ و“دانشگاه زنده است“ و ... در دست داشتند. پس از آن که در این مراسم تریبون در اختیار دانشجویان قرار نگرفت، دانشجویان معترض به منزله اعتراض به روند مراسم و توهین به دانشجویان در روز دانشجو، با خواندن سرود ”یار دبستانی“ و ”دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد“ جلسه ترتیب داده شده توسط دانشگاه را ترک کردند و در محوطه دانشگاه اقدام به تجمع کردند.

دانشگاه رازی کرمانشاه:
استقبال دانشجویان از صفار هرندی با شعار ”مرگ بر دیکتاتور“

دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه با شعار ”مرگ بر دیکتاتور“ به حضور صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد، در این دانشگاه اعتراض کردند. صفار هرندی و هیات همراهش با شعارهایی همچون ”مرگ بر دیکتاتور“ غافلگیر شدند. پس از این شعارها جمعی از دانشجویان با کف زدن به حمایت از شعار دهندگان پرداختند. مجری مراسم با در خواست های مکرر خود سعی در آرام نگه داشتن جو آمفی تئاتر نمود اما با بی توجهی دانشجویان همراه شد. دانشجویان این دانشگاه در روزهای قبل با پخش اعلامیه و تراکت هایی خواهان آزادی مجید دری و دیگر دانشجویان دربند شدند که این اقدام، با حمله و درگیری نیروهای طرفدار بسیج با دانشجویان مواجه شده بود.

منبع: سایت دانشجو نیوز (با تلخیص)

هیچ نظری موجود نیست: