دوشنبه، تیر ۲۰

اخبار بین الملل خرداد و تیر 1390

- ناتو عملیات نظامی را در لیبی متوقف نمی‌كند
- اعتراض مردمی اسپانیا به فرانسه و یونان رسید
- جوانان ترکیه نیز به میدان نبرد آمدند
- شکایت جمعی زنان علیه شرکت وال مارت پذیرفته نشد
- افزایش قیمت غذا: بحرانی جهانی




ناتو عملیات نظامی را در لیبی متوقف نمی‌كند

”آندرس فوگ راسموسن“ دبیر کل ناتو اعلام کرد که این سازمان تصمیم ندارد عملیات نظامی در لیبی را متوقف كند.
راسموسن همچنین گفت که نظامیان ناتو، تمامی تدابیر لازم را به کار خواهند بست تا از قربانی شدن مردم لیبی در جریان عملیات نظامی جلوگیری شود.
سخنان راسموسن در حالی بیان می‌شود كه ”معمر قذافی“ رهبر حكومت لیبی، کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را متهم به قتل کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد اجازه داده است كه ”برای حفاظت از غیرنظامیان“، به مدت ۹۰ روز به نیروهای سرهنگ قذافی حمله شود. این ماموریت قرار بود در تاریخ ۲۷ ماه ژوئن به پایان برسد، اما شورای امنیت آن را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرده است.


اعتراض مردمی اسپانیا به فرانسه و یونان رسید

اسپانیا:
تظاهرات اسپانیایی‌ها در اعتراض به میزان بالای بیکاری و وضعیت وخیم اقتصادی، در مادرید ادامه یافت. هزاران معترض در نزدیکی چادرهای برپا شده در میدان اصلی شهر مادرید، تجمع کرده و حمایت خود را از معترضان، که قریب به دو هفته است در این مکان تحصن کرده اند، ابراز داشتند.

همچنین تظاهرات گسترده در 120 منطقه اصلی شهر مادرید انجام شده است. اعتراضات ضددولتی در دو هفته اخیر با توجه به ارتباطات گسترده جوانان اسپانیایی در شبکه‌های اجتماعی، رو به افزایش نهاده است. جنبش 15می ‌موسوم به جنبش خشم اسپانیا، از دو هفته پیش آغاز شد که در آن، پیکان اصلی اعتراضات علیه بیکاری، فساد سیاستمداران و سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیاست.

فرانسه:
میدان ”باستیل“ پاریس هم، شاهد تظاهرات گسترده ضددولتی جوانان فرانسوی در حمایت از ناآرامی های دو هفته ای اسپانیا بود. اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، محکومیت سرکوب تظاهرکنندگان جوان اسپانیایی و محکومیت فساد گسترده حاکم بر کشور، از جمله اقدامات جوانان فرانسوی بود که همچنان ادامه دارد.

شهرهای ”تولوز“ و ”بایون“ از دیگر شهرهای فرانسه است که همزمان با پاریس، سیاست های اقتصادی ”سارکوزی“ را محکوم کردند. ”پاریس! بیدار شو/ دموکراسی واقعی می خواهیم/ مردم متحد، مغلوب نخواهند شد/“ از جمله شعارها و دست نوشته های فرانسوی هایی است که به تاسی از ”جنبش خشم“ اسپانیا، در خیابان ها حضور دارند.

یونان:
بیش از 30 هزار نفر نیز در میدان مرکزی شهر آتن، علیه سیاست‌های سختگیرانه‌ اقتصادی دولت یونان، بار دیگر دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات که گسترده‌تر از تظاهرات‌های پیشین در یونان، علیه سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور بود، توسط احزاب مخالف دولت سازماندهی شده بود. اتحادیه‌های مختلف و گروه‌های سیاسی، در سازماندهی این تظاهرات نقش داشتند. معترضان در این تظاهرات، با اشاره به پارلمان و 300 قانونگذار یونانی، خطاب به آنها فریاد می‌زدند: ”دزد‌ها، دزدها“.

معترضان در این تظاهرات، همچنین علیه جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان و علیه صندوق بین‌المللی پول، شعارهایی سر دادند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیچ خشونتی طی این تظاهرات گزارش نشده است. به‌رغم تظاهرات گسترده مردم یونان علیه سیاست‌های سختگیرانه دولت آتن، نخست‌وزیر یونان اعلام کرده است که همچنان در راستای اعلام اصلاحات اقتصادی در این کشور گام برمی‌دارد.

اتحادیه اروپا ضمن برگزاری یک جلسه اضطراری، نسبت به ارائه کمک ۳۳۰ میلیارد دلاری به اقتصاد ورشکسته یونان تصمیم گیری می کند. اجرای ریاضت اقتصادی، به عنوان مهمترین شرط اتحادیه اروپا برای ارائه این وام عنوان شده است؛ ضمن اینکه هنوز اجماع کاملی هم بین اعضا اتحادیه برای پرداخت وام به یونان شکل نگرفته است.

یونان از ۲۵ ماه مه نا آرام است. یونانی ها با نام گذاری تظاهرات خود تحت عنوان ”خشم مردم“ در بزرگترین میدان آتن و مقابل ساختمان های وزارت دارایی و پارلمان، تجمع کرده و بر ادامه این تجمعات تاکید می کنند.

مردم با اعتراض به واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی، فساد گسترده و بیکاری، احزاب حاکم بر کشورشان را ”دزدانی“ خطاب می کنند که ملت را تحت فشار قرار داده اند.

جوانان ترکیه نیز به میدان نبرد آمدند

جوانان ترکیه بار دیگر با اتحاد با مردم ستمدیده دیگر کشورها، به خیابان ها آمدند و مطالبات شان را طلب نمودند.
جوانان ترکیه در یک اقدام انترناسیونالیستی و در اتحاد با مردم معترض دیگر کشورها، در ادامه ی تحصن سه روزه شان در میدان تاکسیم شهر استانبول، نوزدهم ژوئن تظاهراتی از گالاتاسارای به طرف میدان تاکسیم شهر استانبول انجام دادند.
این راهپیمایی با تشویق و همراهی رهگذران مواجه شد و مردم به تشویق جوانان و هم صدایی در شعارها پرداختند. این جوانان، اعتراض شان را با شعارهایی بر علیه سیستم سرمایه داری، سیستم آموزشی ترکیه، خصوصی سازی مدارس و دانشگاه ها و سرکوب دانشجویان، بیان نمودند.


شکایت جمعی زنان علیه شرکت وال مارت پذیرفته نشد

دادگاه عالی ایالات متحده، شکایت جمعی عده ای از کارکنان زن فروشگاه‌های زنجیره ای وال مارت، به نمایندگی از یک و نیم میلیون نفر از کارکنان زن سابق و فعلی را، رد کرد.
کارکنان زن شرکت جهانی وال مارت، اکنون حق دارند علیه تبعیضات شغلی و حقوقی خود، بطور انفرادی شکایت کنند. شکایت انفرادی، خرج کمتری برای شرکت مزبور (که دو میلیون کارمند دارد) خواهد داشت.
به گفته حقوق دانان، تصمیم دادگاه عالی مبنی بر رد شکایت جمعی، عواقب منفی برای شکایات جمعی و به ویژه، در رابطه با شکایات جمعی مبنی بر تبعیض جنسیتی دارد. رسانه های ایالات متحده، این تصمیم دادگاه عالی را یکی از پر پیامد ترین تصمیمات این دادگاه، طی سالیان اخیر دانستند.


افزایش قیمت غذا: بحرانی جهانی

غذا، آنچه برای ٨۵ درصد جمعیت جهان موضوعی عادی محسوب می شود، دغدغه اصلی زندگی روزمره پانزده درصد باقیمانده را تشکیل می دهد، خصوصا در دوره ای که قیمت مواد غذایی به اندازه زیادی افزایش یافته است.
از ماه ها قبل، رقابت در قیمت محصولات غذایی اصلی آغاز شده و کارشناسان هم زنگ خطر را به صدا درآورده اند. بنابر گزارش سازمان جهانی غذا و کشاورزی، قیمت محصولات غذایی اساسی تا سال ۲۰۱۲ ثابت نمی ماند و افزایش خواهد یافت. وضعیتی دشوار که دامن همه، به ویژه فقرا را، از آمریکا تا آسیا و از اروپا تا آفریقا خواهد گرفت. افزایش قیمت ها در سال ۲۰۰٨ اعتراضات و شورش هایی را بر انگیخت. در سال ۲۰۱۱ دوباره قیمت ها بالا رفت و طی یک سال، به ۷۱ درصد رسید.

واردات مواد غذایی، قیمت ها را در کشورهای وارد کننده به میزان ۱۲۹۰ میلیارد دلار افزایش داد، یعنی افزایشی برابر با ۲۱ درصد در مقایسه با سال گذشته. کشورهای وابسته به واردات، بیشتر از سایرین آسیب دیدند و بنابراین تا ٣۰ درصد بیشتر برای واردات شان پرداخت می کنند. کشورهای آفریقایی، بیشترین میزان وابستگی را به واردات مواد غذایی دارند. برخی از این کشورها، بیست درصد تولید ناخالص داخلی را به واردات مواد غذایی اختصاص می دهند.


منابع خبری این شماره:
خبرگزاری فارس، مهر، ایلنا، آفتاب، كیهان، همشهری، رسالت، اعتماد، خبر آنلاین، یورو نیوز، دانشجو نیوز، افق روشن، تغییر برای برابری

هیچ نظری موجود نیست: