دوشنبه، تیر ۲۰

اخبار زنان خرداد و تیر 1390

- کاهش سن روسپی‏گری در ایران
- آزادی منصوره بهکیش
- افزایش زنان فقیر سرپرست خانوار به مرز هشدار رسیده است
- رادان: قضیه کاشمر مال دو ماه پیش بوده و تمام شده
- رئیس قوه قضائیه: رسانه‌ها به مسائل تجاوز به عنف دامن نزنند
- مرگ 12 درصد زنان باردار در سیستان و بلوچستان



کاهش سن روسپی‏گری در ایران

کمتر از یک هفته بعد از آنکه رئیس پلیس تهران، تعداد زنان خیابانی این شهر را تنها صد نفر اعلام کرد، رییس انجمن جامعه شناسی ایران از ”کاهش حدود هشت تا ده ساله‏ی سن روسپی‏گری در ایران“ خبر داد. دکتر قرایی برخی آسیب های اجتماعی نظیر افزایش طلاق، تنوع طلبی مردها، عدم امکان ازدواج، اعتیاد، بیکاری و... را از عواملی برشمرد که به گفته او، سن روسپی‏گری در ایران را به 12 تا 18 سال، رسانده است. نتایج آخرین تحقیقات انجام شده که در رسانه‌های رسمی هم منتشر شد، این اظهار نظر امان الله قرایی را تائید می‏کند.

آمارهای انجمن مددکاری ایران نشان می‏دهد که سالانه نزدیک به چهارصد زن خیابانی در تهران دستگیر می‏شوند، اما آمارهای دیگری نیز در دست است که حکایت از گسترش پدیده زنان خیابانی و روسپی گری در ابعاد بسیار وسیع‏تری دارد. رییس انجمن جامعه شناسی، در سال 1385 تعداد زنان خیابانی تهران را ”دست کم ۳۰۰ هزار“ نفر تخمین زده بود. گفته می‏شود هم اکنون شش هزار و 53 زن خیابانی در زندان‏های کل کشور به سر می‏برند. زنانی که دختران 12 تا 25 ساله بیشترین تعداد را بین آنها تشکیل می‌دهند.

نگرانی از نبود آمار مشخص زنان خیابانی، آنجا افزایش می‏یابد که كمیته كشوری ایدز، نسبت به ”تغییرالگوی انتقال ایدز از راه تزریق مخدر به ارتباط جنسی كنترل نشده“ هشدار می‏دهد. آمار ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی، از 3/13 درصد در پایان نیمه نخست سال 88 به 9/17 درصد در ابتدای سال جاری رسیده است.

هر زن خیابانی می‏تواند در سال 5 تا 10 نفر را به ویروس ایدز آلوده کند. در حال حاضر در کلانشهر تهران، مراکز بهزیستی امکان نگهداری حدود پنجاه دختر خیابانی را دارد، در صورتیکه هر ساله 300 تا 400 نفر از این افراد، توسط نیروهای پلیس دستگیر و با حکم دادگاه به مراکز بهزیستی سپرده می شوند. این در حالی است که تنها 23 مرکز نگهداری بازپروری زنان آسیب دیده در کشور وجود دارد. یعنی به جز استان تهران و خراسان رضوی، سهم هر استان تنها یک مرکز است.


آزادی منصوره بهکیش

منصوره بهکیش، شنبه هجدهم تیر با قرار کفالت آزاد شد. خانم بهکیش، از حامیان مادران عزادار (مادران پارک لاله) و مادران خاوران، پس از حدود یک ماه بازداشت، با کفالت مادرش از زندان آزاد شد.
منصوره بهکیش روز 22 خرداد، در یک فروشگاه مورد هجوم مامورین امنیتی قرار گرفت و همراه با چند نفر دیگر، دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل گردید. او پیش از این، به خاطر شرکت در اعتراضات مادران عزادار (مادران پارک لاله) هم دستگیر شده بود.

افزایش زنان فقیر سرپرست خانوار به مرز هشدار رسیده است

هم‌اکنون آمار طلاق در شهر تهران به مرز 30 درصد رسیده‌ است و افزایش زنان فقیر سرپرست خانوار در کشور، به یک بحران تبدیل شده است. گفته می‏شود سالانه بیش از 60 هزار نفر به زنان سرپرست خانواده اضافه می شود که بسیاری از آنها گرفتار فقر هستند. از سویی نهادهای مدنی فعال در مسایل اجتماعی مانند انجمن علمی مددکاران معتقدند که مهمترین دلیل تن دادن بسیاری از زنان به روسپی گری، فشارهای اقتصادی، کسب درآمد و تامین مایحتاج زندگی است. سال گذشته، یک زن سرپرست خانوار (که شوهرش فوت شده و 3 فرزند داشت) از کمیته امداد ماهانه چهل هزار تومان مستمری دریافت می‌کرده است.


رادان: قضیه کاشمر مال دو ماه پیش بوده و تمام شده

سردار سرتیپ احمد رضا رادان، در جمع خبرنگاران درباره حادثه اخیر خمینی شهر و اتفاقات مشابه آن افزود:‌ ”در این زمینه،‌ برخی مواقع موج‌هایی ایجاد می‌شود، زیرا موضوع کاشمر اتفاقی بود که دو ماه پیش رخ داد و همه متهمان دستگیر و با قرار روانه زندان شدند؛‌ اما جای سوال است که چرا الان این مساله مطرح می‌شود؟ ”

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به این که درباره پرونده خمینی‌شهر به وظیفه خود عمل کرده‌ایم، گفت: ”سه متهم ‌متواری این پرونده در شهرهای زاهدان و ایرانشهر دستگیر شدند و شاید تلاش داشتند از مرز خارج شوند.“

وی افزود: ‌“بیش از 90 درصد متهمان پرونده های تجاوز به عنف در سال گذشته دستگیر شده اند و سرعتی که معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور در رسیدگی به پرونده این گونه متخلفان تاکید کردند، نقش قابل توجهی در پیشگیری خواهد داشت.“

رادان با بیان اینکه حادثه خمینی‌شهر، عملی مجرمانه است، گفت: ”البته باید به ریشه و علت بروز جرم نیز پرداخته شود که این وظیفه کارشناسان اجتماعی است، اما این که برخی ها می خواهند اقدامات آن خانواده در داخل باغ را بهانه ای برای ارتکاب جرم آن گروه متجاور توجیه کنند، قابل قبول نیست.“
جانشین فرمانده نیروی انتظامی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ”آیا بنا دارید در اجرای طرح امنیت اخلاقی از بسیج هم کمک بگیرید؟“ افزود:‌ ”در بسیاری از ماموریت‌ها از حضور بسیجیان بهره های فراوان برده ایم، اما در این طرح فعلا نیازی به حضور آنان نیست و احساس می‌کنیم همراهی مردم با پلیس در این طرح کفایت می‌کند.“


رئیس قوه قضائیه: رسانه‌ها به مسائل تجاوز به عنف دامن نزنند

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه دستگاه قضا، سه پرونده مربوط به تجاوز را با حساسیت لازم و جدیت دنبال می کند، گفت: ”از رسانه ها می خواهم به این موضوعات نپردازند، زیرا به امنیت اجتماعی مردم، لطمه وارد می کنند.“
وی ادامه داد: ”متاسفانه سرقت مسلحانه، تهدید با سلاح و سرقت به عنف و یا حتی قتل افراد و ماموران بانک، در این گونه جرایم وجود دارد. حتی در مورد یک پرونده خاص، یکی از مسئولان شعبه بانک توسط این سارقان به قتل رسید. اگر ابزاری نداشتیم شاید می توانستیم کمی مماشات کنیم، اما این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست... به همین منظور از همه ظرفیت های قانونی استفاده کردیم. این در حالی است که حمله مسلحانه با سلاح سرد را نیز، در حکم محاربه و مجازات آن را اعدام قرار دادیم“.
رئیس قوه قضائیه گفت: ”بار دیگر از رسانه ها می خواهم به این موضوع نپردازند، چرا که به امنیت اجتماعی مردم لطمه وارد می کنند و گاهی نیز اشاعه فحشا است. از مردم هم می خواهیم به دستگاه قضایی اعتماد کنند.“


مرگ 12 درصد زنان باردار در سیستان و بلوچستان

ابراهیم عزیزى در كارگروه فرعى سلامت خانواده در استاندارى سیستان و بلوچستان، این خبر را اعلام كرد. وى پراكندگى بالاى جمعیت در استان، پایین بودن آگاهى مردم از روش‌هاى جدید تنظیم خانواده، پایین بودن دسترسى به مراكز بهداشتى و پایین بودن سطح اطلاعات مردم در استفاده از روش‌هاى تنظیم خانواده را، از علل اصلى مرگ و میر مادران باردار در استان بر شمرد.
جمعیت این استان، سه درصد از كل جمعیت كشور را تشكیل می‌دهد، اما شش درصد موالید كشور، متعلق به این استان است.

هیچ نظری موجود نیست: