دوشنبه، تیر ۲۰

اخبار اقتصادی خرداد و تیر 1390

- درآمد ماهیانه سازمان تامین اجتماعی ایران از مرز 1400 میلیارد تومان گذشت
- پرداخت یارانه نقدی متوقف می شود
- قاچاق کالا به ایران به‌طور رسمی انجام می‌شود
- افزایش نرخ كرایه درون شهری
- 50 هزار کرمانی آب خوردن ندارند



درآمد ماهیانه سازمان تامین اجتماعی ایران از مرز 1400 میلیارد تومان گذشت

رحمت اله حافظی اظهار داشت: درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی، طی نیمه اول سال 89 به طور میانگین 950 میلیارد تومان در ماه بود كه با توجه به هزینه 1400 میلیارد تومانی، این سازمان با كسری ماهیانه 450 میلیارد تومان مواجه بوده است. اما با تلاش و همت كاركنان و تصمیمات صحیح در پایان سال گذشته ضمن تحقق كامل بودجه، درآمد ماهیانه تأمین‌اجتماعی از مرز 1400 میلیارد تومان گذشت.


پرداخت یارانه نقدی متوقف می شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز دوشبنه خبر داد که پرداخت یارانه های نقدی از مرداد ماه متوقف خواهد شد و به جای آن کارت انرژی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه طرح استفاده از کارت های انرژی از شهریور در کشور اجرا خواهد شد، اظهار داشت:
جایگزین شدن کارت های انرژی به جای یارانه نقدی، از تورم موجود در کشور جلوگیری خواهد کرد و اجرای این طرح، موجب مدیریت مصرف انرژی توسط مردم نیز خواهد شد. هدف از اجرای این طرح، رفع مشکل مردم در پرداخت قبوض است و خانواده هایی که بتوانند مصرف خود را مدیریت کنند، سود خواهند برد و مازاد یارانه های خود را، پس از زمانی که دولت معین می کند، برداشت خواهند کرد.

حسینی اظهار داشت:
براساس این طرح، کارت های انرژی علاوه بر آب، برق و گاز خانگی، در پمپ های بنزین نیز کاربرد داشته و با تجهیز پمپ های بنزین به این سامانه، به هنگام سوخت گیری، مبلغ مورد نظر از کارت انرژی فرد کم خواهد شد.

قاچاق کالا به ایران به‌طور رسمی انجام می‌شود

رئیس کمیته مجلس در تحقیق و تفحص از قاچاق، با اشاره به آمار ۱۹ میلیارد دلاری قاچاق گفت که این حجم نمی‌تواند غیررسمی وارد کشور شود. وی با تأکید بر این که بخش عمده‌ای از قاچاق، از راه‌های رسمی یا نیمه‌رسمی وارد می‌شود، تصریح کرد:
برخی، از ظرفیت‌های قانونی موجود، برای ورود غیرمجاز کالا به کشور استفاده کرده‌اند و در واقع، هنرمندی جریان‌های اصلی قاچاق است که از این ظرفیت، به سود خود و با کمترین هزینه بهره گرفته و ریسک قاچاق کالا را برای خود بسیار پایین آورده‌اند.


افزایش نرخ كرایه درون شهری

با اصرار اعضاى شوراى شهر، نرخ كرایه‌هاى حمل و نقل عمومى، افزایش یافت. این در حالى است كه مسئولان دولتى وعده داده‌ بودند كه در سال جارى، نرخ كرایه‌ها افزایش نمی‌یابد. پس از اجراى قانون هدفمند سازى یارانه‌ها، نرخ كرایه تاكسی‌ها در شهر تهران حدود 20 درصد افزایش یافت. شوراى شهر بر اساس قانون، هر ساله نرخ‌ها را افزایش می‌دهد.

اخبار رسمی از افزایش تنها 15 درصدی كرایه اتوبوسهای شركت واحد حكایت دارد، اما از روز اول تیرماه، كرایه اتوبوسهای تندرو مسیر راه آهن- تجریش، از 100 تومان به 200 تومان (معادل 100 درصد افزایش) رسیده است. كرایه اتوبوسهای BRT نیز از 100 تومان به 150 تومان در خط یك و دو افزایش یافته است.

این درحالی است كه نماینده دولت، از 6 برابر شدن یارانه حمل و نقل پس از هدفمندی یارانه ها خبر داده، اما مسئولین شهرداری نسبت به تایید یا تكذیب این ادعا، واكنشی نشان نداده اند.
بودجه یارانه حمل و نقل اتوبوسرانی و مترو كل كشور، نشان می دهد كه مقدار این بودجه، از 260 میلیارد تومان مصوب در سال گذشته به 400 میلیارد تومان در سال جاری، یعنی حدود 70 درصد، افزایش یافته است. با این حال، شورای شهر تهران افزایش 68 درصدی بلیط اتوبوس های متعلق به شهرداری را، از 25 تومان به 42 تومان، تصویب كرد.


50 هزار کرمانی آب خوردن ندارند

یکی از مقامات محلی در استان کرمان می گوید 624 روستا در این استان، دسترسی به آب آشامیدنی ندارند. به گفته قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان، این روستاها دارای بالای 20 خانوار هستند و از سال گذشته تاکنون، تنها برای 31 روستا، آب آشامیدنی مهیا شده است.
هم اکنون روستائیان کرمانی با بحرانی به نام ”تشنگی“ روبرو هستند که با احتساب حداقلی هر خانواده 4 نفر، می توان گفت در کرمان، حداقل 50 هزار نفر، تشنه مانده اند. برای جبران این عقب ماندگی، نزدیک به 200 میلیارد تومان باید هزینه شود.

هیچ نظری موجود نیست: