سه‌شنبه، مهر ۱۲

تراب حق شناس در بستر بیماری است

باخبر شدیم که تراب حق شناس، یار دیرین کارگران و زحمتکشان و مدافع حقوق مردم فلسطین، به بیماری دچار شده است. او بیش از چهل سال، همواره یار و یاور زحمتکشان در سراسر جهان بوده و برای رساندن فریاد مظلومان فلسطین به گوش جهانیان، تلاش‌های فراوان کرده است. وی بیشتر عمر خود را، در ارتباط با مبارزات فلسطینیان و افشای جنایات صهیونیست ها علیه مردم آواره فلسطین، گذرانده است. هرجا که مردم فلسطین مورد تهاجم قرار می گرفته اند، تراب وظیفه خود می دانست که صدای مظلومیت آنان را به گوش مردم جهان برساند.

او در سال‌های اخیر، تلاش بسیار کرد تا مذاکرات دو سازمان مبارز فدایی و مجاهد را در زمان حاکمیت سلطنت پهلوی در ایران در دسترس همگان قرار دهد. این مذاکرات، هرچند که با تاخیر چندین ساله منتشر شده است، سند با ارزشی است که در اختیار تحلیل‌گران و محققان تاریخ مبارزاتی ایران و جهان قرار گرفته است و پایه‌های تلاش مبارزان راه‌ آزادی و برابری را، برای وحدت در دوران‌های مختلف اجتماعی، به نمایش می‌گذارد.

ضمن قدردانی از زحمات تراب حق شناس، برایش آرزوی سلامتی داریم.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
متن نوشته شما را در باره آقای تراب حق شناس خواندم. چند نکته را متذکر می شوم:
یکم- امیدوارم که ایشان حالشان بهبود یابد.
دوم- متاسفانه ایشان با داشتن اسناد مربوط به ملاقات های فدائیان و مجاهدین و علنی نکردن آنها کاری خوبی را انجام ندادند و معلوم نیست که چرا جنبش سیاسی و اجتماعی ایران را از وجود داشتن چنین اسنادی محروم کرده بودند؟
سوم- شما نوشته اید که ایشان با تاخیر چندین ساله اسناد راانتشار داده اند. جای سوال دارد که چرا شما از اصطلاح مبهم چندین ساله صحبت کرده اید در صورتی که ایشان بیش از سه دهه(یعنی بیش از 34 سال)چنین اسنادی را در پیش خود به دلایل نامعلوم نگه داشته اند.
چهارم- جا داشت که از ایشان سوال شود که آیا هنوز چنین اسنادی نزد ایشان باقی است؟ اگر آری لطفاً آنها را انتشار دهند.
پنجم- امیدوارم که آقای حق شناس کار نیکوئی را که با چاپ اسناد مذکور انجام داده اند را در سلامتی هر چه بیشتر ادامه دهند.
با درود
خواننده مطلب شما

فرشین کاظمی نیا گفت...

درباره ی آن چه که تحت عنوان « اسناد » در نظر قیلی آورده شده ، باید گفت : سند مکتوبی در کار نبوده و گفت و گو ها مشتمل بر نوارهای صوتی - با کیفیت ضبط چهل سال پیش - بوده است . امکان تبدیل نوارها به فایل صوتی دیجیتال اخیرا فراهم آمده است . امکان انتشار گسترده ی آن نیز به کمک اینترنت و شبکه های مجازی میسور شده است .پیش تر چنین امکانی وجود نداشت . وانگهی ، این نوارها را در سال های اول انقلاب در خارج از کشور بسیاری شنیده بودند ( از جمله نسخه ای از آن در آرشیو سازمان اقلیت بود - البته مرد مذکور آخر را مطوئن نیستم ولی چنین شنیده ام ) . حتی ساواک هم از یکی از خانه های فداییان به آن دست یافته بود که در کتاب وزارت اطلاعات ( اخیرا منتشر شده ) منعکس است . از سویی تدقیق و توضیحات مربوط به آن ، لزوما وقت و زحمت زیادی می طلبید . توضیحات مربوط به آن را در نوشته هایی که حق شناس نوشته است می توان یافت . از این رو اطلاق « ضبط با دلایل نامعلوم » ، به نظرم شایسته ی تراب حق شناس نیست . بدیهی است این توضیح بر جانبداری یا عدم جانبداری از تراب حق شناس و همکاران او در سایت « اندیشه و پیکار » دلالت نمی کند .‏

ناشناس گفت...

سلام
به نظرم اصل خبر شما در مورد رفيق حق شناس نا بجا است. سلامتی و يا عدم آن يك موضوع شخصی است، پيش از انتشار آن بايستی از ايشان سوال می كرديد. شايد ايشان موافق انتشار خبری در مورد سلامتی و يا هر چيز ديگر در مورد خودشان نباشند، اگر چه نيت شما خير باشد. بهتر است تا پيش از پرسيدن نظر ايشان اين خبر را برداريد. رفيق حق شناس يك هويت انقلاب است، در اين مورد بايد بسيار دقت كرد.

اکبر تک دهقان گفت...

نظر فرشین کاظمی نیا روشنگرانه است. به ویژه برای کسانی که خود هم انبوهی از اسناد سازمان را در اختیار دارند، اما از ترس از دست دادن موقعیت کنونی خود، از انتشار آنها طفره میروند. اسنادی خیلی بیشتر و مهتمر از نوارهای فوق در اختیار انواع و اقسام محافلی است، که بناحق عنوان فدایی را یدک میکشند، اما یا آنها را در زیر خاک دفن کرده اند، یا به آتش کشیده اند و یا هم اینک هم موجود هستند. هر آدم کم اطلاعی هم سوال میکند، بالاخره انبوه اسناد این سازمان کجا هستند. بویژه اینکه همواره نسخه هایی برای ارگانها و عناصر خارج از کشور سازمان ارسال شده اند. این همچنین شامل همه جناحهای انشعابی در سالهای پس از 1364هم میگرد.

ناشناس گفت...

در خط به خط خاطرات تراب حق شناس اعتراف می شود که وی و دوستانش با کشور های عربی که دشمن ایرانی و ایران بوده و هستند همکاری داشتند. من مبهوتم که ایشان چگونه به همدیگر لقب قهرمان می دهند.